У вересні 2024 року фахівці Ради профспілки залізничників перевірили стан дотримання законодавства про працю, облік та оплату відпрацьованих годин в локомотивному господарстві АТ «Укрзалізниця». Для цього була проаналізована статистика за перші 5 місяців 2024 року та здійснена вибіркова перевірка документів з оплати праці. 

Аби зекономити та зберегти гроші фонду оплату праці, керівники підрозділів АТ “Укрзалізниця” йдуть на всілякі хитрощі та порушення Колективного договору та Галузевої угоди – основоположних документів, пункти яких є обов’язковими для виконання.

ДЕФІЦИТ КАДРІВ. Штат працівників УЗ в переважній більшості структурних підрозділів укомплектований не більш ніж на 90 % і працівники продовжують звільнятися. За словами голови профспілки Олексія Семеруня, основна причина звільнення працівників з УЗ – низька заробітна плата.

Про оплату праці на Укрзалізниці

ПОНАДНОРМОВА РОБОТА. В середньому через нестачу персоналу щомісяця майже 7,7 тис. осіб у господарстві працювали понаднормово по 24 години кожен. За п’ять місяців – 120 годин. У мирний час це – річна гранична норма, понад яку працювати заборонено.

Схожа ситуація з роботою у вихідні дні: за 5 місяців 2024 р. у господарству відпрацьовано 61,6 тис. год., у середньому на місяць у вихідний день працювали 556 осіб по 22 години кожен.

ОБІДНЯ ПЕРЕРВА. В деяких депо, в порушення ст. 66 КЗпП, для працівників, які не можуть залишати робоче місце та використовувати час перерви на власний розсуд, все одно встановлено обідню перерву, час якої не обліковується як робочий. Тож у підсумку, залежно від облікового періоду, працівникам не обліковували 14–15 годин понаднормової роботи за місяць або 20–34 годин – за квартал.

ПРЕМІЮВАННЯ. Фактичний розмір премії у господарстві не залежить від рівня виконання показників преміювання і обмежується 15%. Навіть з урахуванням збільшеного розміру премії для гостродефіцитних професій середній розмір премії за підсумком роботи протягом п’яти місяців 2024 року становив 17,2%.

ПРЕМІЮВАННЯ ГОСТРОДЕФІЦИТНИХ ПРОФЕСІЙ. Один з показників такого преміювання, «Неперевищення деповського відсотку несправних локомотивів», який «додає» 20% премії, майже не виконується в жодному депо. Профспілка вважає, що доречно зменшити його номінальний розмір до 10% та розділити на два показники за видами тяги (тепловози та електровози)з номінальним розміром 5% по кожному. Відповідні пропозиції опрацьовано членами професійної секції Ради профспілки та направлено до департаментів оплати праці та мотивації персоналу і локомотивного господарства.

ІНШІ ДОПЛАТИ. Профспілка наполягає на розширенні застосування надбавки за високу професійну майстерність та доплати за виконання поряд зі своєю основною роботою обов’язків тимчасово відсутніх працівників.

В переважній більшості регіональних філій при дотриманні всіх умов встановлення надбавки за присвоєння майстрам звання «майстер 1-го класу», «майстер 2-го класу» погоджується не весь перелік поданих на погодження працівників, що є неприпустимим.

Також встановлено, що в окремих регіональних філіях на доплату працівникам за виконання поряд зі своєю основною роботою обов’язків тимчасово відсутніх працівників встановлено обмеження – не більше 50% посадового окладу (тарифної ставки). Але фактично нараховується 20–40%, навіть в депо, де мінімальний розмір цієї доплати 50% зафіксовано колективним договором.

Чи зміниться щось після фіксації низки порушень – невідомо, профспілка залізничників вчергове обмежується констатацією фактів порушень а не до конкретних дій аби якимось чином виправити ситуацію та покращити рівень зарплати працівників УЗ.

Джерело